Bezplatná informační linka ke koronaviru 800 160 166 bude nově sloužit i seniorům a seniorkám nad 80 let. Pomůže jim s registrací k očkování.

  • 15. 01. 2021
Bezplatná informační linka ke koronaviru 800 160 166 bude nově sloužit i seniorům a seniorkám nad 80 let. Pomůže jim s registrací k očkování.

Praha, 15. ledna – Od dnešního odpoledne mohou starší lidé volat na bezplatnou informační linku 800 160 166, na které jim operátoři ŽIVOTa 90 každý den od 8 do 16 hodin pomohou s registrací k očkování v Centrálním rezervačním systému a operátoři hlavního města odpoví na případné dotazy k očkování. Informace poskytnou ale také o pomoci, kterou obyvatelům nabízejí městské části. Magistrát hlavního města Prahy společně s ŽIVOTem 90 provozují linku od jara 2020.

Asistence při registraci bude spuštěna 15. ledna od 12 hodin v závislosti na tom, jak bude fungovat centrální systém. Linku pro seniory a seniorky bude obsluhovat až 16 operátorů naráz. Linka bude určena pro pražské seniory a seniorky nad 80 let. „V ostatních krajích by měli volat na místní krajskou linku. Každý z krajů by takovou regionální linku měl mít. Pečující, kteří mají dotaz k očkování, by měli primárně volat na linku 1221,“ uvádí hlavní koordinátorka registrační a informační linky Terezie Šmídová.

Informační a podpůrné linky zřídily nebo plánují zřídit také mnohé městské části. Bohužel je zatím omezen počet linek, které se v kraji mohou zapojit do Centrálního rezervačního systému. Doposud jich nebylo tolik, kolik je potřeba pro 60 tisíc starší lidí, z nichž mnozí budou potřebovat nejen zarezervovat datum a případně měnit termíny, pomoci s dopravou na očkovací místo apod.

Linka 800 160 166 bude sloužit především k asistenci s registrací a samotnou rezervací termínu očkování. Dále bude poskytovat základní informace týkající se vakcinace.

Starší lidé s dotazy na tato témata volali do teď na linku důvěry Senior telefon ŽIVOTa 90. „Z dotazů především vyplývá nejasnost registrace, když klienti neovládají internet, nejasnost, kdy na ně přijde řada, nejasnost, jak budou informování o termínu a místě očkování, nejasnost, jak se tam dostanou, když jsou imobilní, nebo jinak zdravotně handicapovaní,“ doplňuje vedoucí linky důvěry Senior telefon František Horák. U volajících převažuje souhlas s očkováním. „Je to velmi důležité i pro pečující, kteří si budou, jak sami říkají, moci vydechnout, že jejich (pra)rodiče budou konečně v bezpečí,“ dodává Horák.

Mezi operátory budou jak dobrovolníci, tak zaměstnanci a zaměstnankyně ŽIVOTa 90, i bývalý a současný ředitel organizace. „Během čtvrtka, kdy jsme výzvu vypustili, se nám zaregistrovalo již 16 dobrovolníků. Na každý den budeme potřebovat až 32 operátorů. Zájemci se mohou hlásit na e-mailu: dobrovolnici@zivot90.cz,“ vyzývá Šmídová.